ثبت نام | ورود

با LAZIZ آسان آشپزی کنید

خواص مارچوبه و فواید باورنکردنی آن

خواص مارچوبه
توسط: مدیر سایت آخرین بروز رسانی: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷

مارچوبه جزو گیاهان و سبزیجاتی است که خواص فراوانی دارد و در رنگ های مختلفی نیز کشت می شود. مارچوبه علاوه بر دارا بودن خواص زیاد، بسیار خوشمزه و لذیذ است و به راحتی می توان آن را وارد رژیم غذایی روزانه کرد و از فواید آن بهره مند شد.

مارچوبه چیست؟

نام مارچوبه از واژه ای یونانی به معنی ساقه یا جوانه گرفته شده است. ساقه های آن در اصل از تاج های کاشته شده در خاک های شنی رشد می کند و در شرایط ایده آل می تواند در یک دورۀ ۲۴ ساعته ۱۰ اینچ رشد کند. خواص مارچوبه بسیار زیاد است. رایج ترین رنگ آن سبز است ولی رنگ های دیگری مثل بنفش و سفید نیز دارد که ظریف تر هستند. .
علاوه بر خواص مارچوبه، این گیاه بسیار خوشمزه و خوش طعم است و می توان آن را هم به صورت پخته و هم به صورت خام مصرف کرد. مارچوبه سرشار از اسید فولیک و منبع خوبی از پتاسیم، فیبر، تیامین و ویتامین های A ، B6 و C است.

خواص مارچوبه چیست؟

  1. کم کالری، اما مغذی است

    درست است که میزان کالری مارچوبه اندک است، ولی در عوض مواد مغذی فوق العاده ای دارد. ۹۰ گرم مارچوبۀ پخته شده که حدود نصف فنجان را پر می کند حاوی مواد زیر است:
    کالری: ۲۰
    پروتئین: ۲٫۲ گرم
    چربی: ۰٫۲ گرم
    فیبر: ۱٫۸ گرم
    ویتامین C: 12٪ از RDI
    ویتامین A: 18٪ از RDI
    ویتامین K: 57٪ از RDI
    فولات: ۳۴٪ از RDI
    پتاسیم: ۶٪ از RDI
    فسفر: ۵٪ از RDI
    ویتامین E: 7٪ از RDI
    علاوه بر این ها خواص مارچوبه شامل دارا بودن مواد ریز مغذی دیگری مثل آهن، روی و ریبوفلاوین نیز می شود.

  2. منبع غنی ویتامین K است

    ویتامین K برای بدن بسیار مهم و ضروری است و مادۀ اصلی ای است که موجب لخته شدن خون و سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شود. از خواص مارچوبه این است که منبع غنی و سرشاری از ویتامین K است.

    خواص مارچوبه

  3. منبع خوب و غنی آنتی اکسیدان هاست

    یکی دیگر از خواص مارچوبه دارا بودن انواع آنتی اکسیدان هاست که ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های بدن افراد در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد کمک می کنند.
    آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های شما در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد و عوارض آن جلوگیری می کنند. مارچوبه درست مثل سایر سبزیجات، غنی از آنتی اکسیدان هاست که شامل ویتامین E، ویتامین C و گلوتاتیون و همچنین فلاونوئیدها و پلی فنول های مختلف است.
    خوردن مارچوبه به همراه سایر میوه ها و سبزیجات می تواند طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها را در بدن شما تأمین کند تا از سلامتی کامل بهره مند شوید.

  4. می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد

    فیبر یکی از مواد مورد نیاز اصلی برای هضم شدن غذاها در بدن است و نصف فنجان مارچوبه حاوی ۱٫۸ گرم فیبر است. این خواص مارچوبه و سایر سبزیجات، طبق نتایجی که از مطالعات مختلف به دست آمده نشان می دهد که یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و میوه و سبزیجات، خطر ابتلا به بیماری هایی مثل فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی را تا میزان چشمگیری کاهش خواهد داد.
    از خواص مارچوبه این است که مقدار فیبر نامحلول در آن بسیار زیادتر است که تنظیم کنندۀ حرکت ها و میزان فعالیت روده خواهد بود. خوردن مارچوبه و گنجاندن آن در رژیم غذایی به دلیل این که سرشار و غنی از فیبر است، راهی سالم و کم هزینه برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش به حساب می آید.

    خواص مارچوبه

  5. مارچوبه کمک می کند بارداری سالم تری را تجربه کنید

    از خواص مارچوبه این است که منبع عالی برای فولات است که به آن ویتامین B9 نیز گفته می شود. جالب است که بدانید مصرف تنها نصف فنجان مارچوبه در روز ۳۴ درصد از نیازهای روزانۀ افراد معمولی و ۲۲ درصد از نیاز زنان باردار به فولات را تأمین می کند.
    فولات موجود در خواص مارچوبه یک مادۀ مغذی اساسی است که به تشکیل گلبول های قرمز و تولید شدن دی ان ای برای رشد و نمو بدن کمک می کند. مادران باردار در مراحل اولیۀ بارداری باید مطمئن شوند که نوزادشان در حال رشد طبیعی است و مصرف مارچوبه به این مهم کمک بسیاری می کند.
    دریافت کردن مقداری کافی فولات از منابعی مثل مارچوبه، سبزیجاتی که برگ سبز دارند و میوه ها، می تواند جنین را از ابتلا به بیماری مادرزادی نقص لوله های عصبی محافظت کند. اگر میزان فولات موجود در خواص مارچوبه برای بدن زنان باردار کافی نبود، آن ها باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص مکمل های فولات را نیز مصرف کنند.

  6. به پایین آمدن فشار خون کمک می کند

    فشار خون بالا در سراسر جهان ۱٫۳ میلیارد نفر را درگیر خود کرده است و عامل مهمی در بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی به حساب می آید. از خواص مارچوبه دارا بودن مقدار قابل توجهی پتاسیم است و مصرف پتاسیم موجود در مارچوبه ضمن کاهش دادن میزان مصرف نمک در فرد، روش مؤثری برای پایین آوردن فشار خون های بالاست. پتاسیم موجود در خواص مارچوبه از دو طریق فشار خون را پایین می آورد:
    ۱٫ شل کردن دیوارۀ رگ های خونی بدن
    ۲٫ دفع کردن نمک اضافی بدن از طریق ادرار
    مارچوبه منبع خوبی از پتاسیم به شمار می آید و ۶ درصد از نیاز روزانۀ فرد به این ماده را با مصرف روزی نیم لیوان تأمین خواهد کرد.

    خواص مارچوبه

  7. می تواند به کاهش وزن کمک کند

    تعدادی از خواص مارچوبه که به شرح زیر است، می تواند به برنامۀ کاهش وزن شما کمک کند:
    ۱٫ مارچوبه کالری بسیار کمی دارد و می توانید بدون این که کالری زیادی مصرف کرده باشید، بدون نگرانی مارچوبه بخورید.
    ۲٫ یکی دیگر از خواص مارچوبه این است که حدود ۹۴ درصد آن از آب تشکیل شده است و مصرف کردن غذاهایی که پر آب و کم کالری هستند، می تواند تأثیر چشمگیری در برنامۀ کاهش وزن افراد داشته باشد.
    ۳٫ مارچوبه سرشار از فیبر است و این ماده هم به نوبۀ خود تأثیر زیادی در کاهش وزن خواهد داشت.

  8. خوش خوراک است و به سادگی به رژیم غذایی اغلب افراد اضافه می شود

    مارچوبه علاوه بر مغذی بودن، بسیار لذیذ و خوشمزه نیز هست و به راحتی جای خود را در میان رژیم غذایی اغلب افراد باز می کند. از خواص مارچوبه می توان به شکل های مختلفی مثل جوشاندن، کباب کردن، بخارپز کردن، کنسرو کردن و… بهره مند شد.

  9. احتمال مبتلا شدن به افسردگی را کاهش می دهد

    فولات موجود در خواص مارچوبه می تواند با جلوگیری از تولید بیش از حد مادۀ هموسیستئین در بدن احتمال ابتلای افراد به افسردگی را کاهش دهد.

  10. از پوکی استخوان جلوگیری می کند

    مارچوبه دارای مقدار قابل توجهی ویتامین K می باشد. کم بودن این ویتامین در بدن می تواند احتمال شکستگی استخوان ها یا پوک شدن آن ها را افزایش بدهد. مصرف روزانه یک فنجان مارچوبه می تواند بیش از نیمی از نیاز بدن به این ویتامین را تأمین کند و شما به راحتی می توانید از این خواص مارچوبه برای سلامتی و استحکام استخوان هایتان بهره مند شوید.

    خواص مارچوبه

  11. از بروز انواع سرطان ها پیشگیری می کند

    مصرف فولات موجود در خواص مارچوبه می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را کاهش بدهد. همچنین گنجاندن میزان کافی از فولات در رژیم غذایی که مارچوبه نیز جزو آن است، می تواند از بدن در برابر سرطان های دیگری نیز مثل سرطان های رودۀ بزرگ، معده، لوزالمعده و دهانۀ رحم محافظت کند.

سایر خواص مارچوبه به طور کلی چیست؟

  1. میزان و نحوۀ هضم غذا در بدن را بهبود می بخشد.
  2. از جنین مادران باردار در برابر خطرات مختلف محافظت می کند.
  3. تهیۀ آن بسیار آسان و ارزان است و به راحتی نیز طبخ خواهد شد.
  4. سطح کلی انرژی در بدن را افزایش می دهد.
  5. موجب تغییرات مثبت بسیاری در وضعیت پوست و موی افراد مصرف کننده خواهد شد.

نکات مربوط به خرید و نگهداری مارچوبه چیست؟

 

  1. ساقه های مارچوبه در هنگام خرید باید خشک و سفت باشد. مارچوبه هایی را که پژمرده شده است خریداری نکنید. می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد و انتخاب آن بستگی به ذائقۀ افراد دارد.
  2. برای حفظ خواص مارچوبه پس از خرید، می توانید انتهای ساقه های آن را در یک حولۀ کاغذی مرطوب بپیچید و سپس آن را در کسیۀ نایلونی قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. با رعایت این نکات مارچوبه را معمولاً می توان تا چند روز ترد و تازه نگه داشت.
  3. ساقه های مارچوبه های تردتر و جوان تر را می توان به صورت کامل خرد و مصرف کرد، ولی بهتر است بخش های ضخیم و پژمردۀ ساقه های کهنه تر را پیش از مصرف جدا کنید تا بتوانید به صورت کامل و کافی از خواص مارچوبه بهره مند شوید و خوردن آن برایتان لذت بخش شود.

آیا مصرف مارچوبه می تواند خطرات یا عوارضی داشته باشد؟

در کنار خواص مارچوبه که زیاد است، مصرف آن می تواند برای برخی افراد عوارض زیر را ایجاد کند:

  1. افرادی که داروهای رقیق کنندۀ خون مثل کوادامین یا وارفارین مصرف می کنند، بهتر است پیش از مصرف مارچوبه با پزشک خود مشورت کنند.
  2. زنان بارداری که عوارض شدید بارداری را تجربه می کنند نیز بهتر است تحت نظر پزشک متخصص این ماده را مصرف کنند.

منابع:

  1. https://www.webmd.com/diet/features/the-health-benefits-of-asparagus
  2. https://www.healthline.com/nutrition/asparagus-benefits#section8

آموزش های تصویری [آرشیو]

کیک آووکادو

طرز تهیه کیک با آووکادو

طرز تهیه باقلوا ترکیه

طرز تهیه باقلوای ترکیه فیلم مرحله به مرحله

طرز پخت مرغ با سس عسل

طرز پخت مرغ با سس عسل

کلم بروکلی کسادیا

طرز تهیه کلم بروکلی کسادیا

میوه آرایی با هندوانه

آموزش میوه آرایی با هندوانه

غذای هندی

غذای هندی خوشمزه و لذیذ

4 نوع دسر خوشمزه

دسر آسان و خوشمزه

غذای سالم و رژیمی

غذای رژیمی با سبزیجات

سالاد سزار خوشمزه و سالم و رژیمی

وبلاگ [آرشیو]

شکر کاستور آشنایی با شکر کاستور

شکر کاستور که تحت عنوان شکر کاستر نیز شناخته می‌شود یکی از انواع شکرهای دانه ریزی است که در قنادی به کار می‌رود. این نوع شکر به علت داشتن دانه‌ها و گرانول‌های فوق‌العاده ریز به راحتی در آب حل می‌شود و برای موارد شیرینی‌پزی که در آن نیازی به حرارت وجود نداشته باشد مثل شیرین کردن برش‌های میوه به کار می‌رود. در بسیاری موارد پودر قند جایگزین بسیار خوبی برای شکر کاستور به حساب می‌آید.

خوراکیهای مفید برای افزایش قد خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، چه خوراکی هایی هستند؟

خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، جزو خوراکی هایی هستند که بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که، نمی توانند دارای تاثیر مثبتی بر روی آنها برای افزایش قد داشته باشند. عده ای تصور می کنند که افزایش قد تنها تا پایان دوران بلوغ امکان پذیر است اما لازم به ذکر است که شما تا سن ۲۰ سالگی نیز می توانید با مصرف خوراکیهای مفید برای افزایش قد، قد خود را افزایش دهید.

خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر را میشناسید؟

در این مقاله به خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر و همچنین سلامت مادر و فرزند اشاره می کنیم.

خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن

در این مقاله به راهکارهایی برای تقویت حافظه و ذهن و همچنین خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن صحبت خواهیم کرد.

همه چیز در مورد دانه چیا و نحوه استفاده

در آمریکا چیا را به عنوان دانه ای می شناسند که در عروسکهای سفالی به شکل حیوانات کشت می شود تا پس از سبز شدن به پشم بدن آنها شباهت پیدا کند (مثل سبزه های عید نوروز ما) اما چیا در حقیقت نوعی ابر غذاست.

خوراکیهای مفید برای افراد دیابتی را می شناسید؟

در این مقاله به بیماری دیابت و خوراکی های مفید برای افراد دیابتی اشاره شده است.

دستور پخت [آرشیو]

طرز تهیه ادویه آبادانی آشنایی با طرز تهیه ادویه آبادانی

ادویه آبادانی که به ادویه 24 قلم یا ادویه آبادانی خورشتی نیز معروف است، یکی از شناخته شده­ ترین ادویه­ های جنوب ایران محسوب می­شود. همانطور که از نام آن پیداست، 24 گیاه مفید در ترکیب آن بکار رفته است. در این مقاله شما را با طرز تهیه ادویه آبادانی آشنا می­کنیم.

طرز تهیه ادویه کاری آشنایی با طرز تهیه ادویه کاری

ادویه کاری یکی از پر مصرف ­ترین ادویه­ هایی است که ب­خصوص در کشورهای شرقی مانند ایران رواج دارد. این ادویه از سبزیجات مختلفی تشکیل شده است که هر یک به ­تنهایی خواص زیادی برای سلامتی دارد. طرز تهیه ادویه کاری بسیار آسان است و می­توانید آن را در منزل تهیه و در غذاهای خود استفاده کنید. برای آشنایی با طرز تهیه ادویه کاری با ما همراه باشید

طرز تهیه ادویه گوشت آشنایی با طرز تهیه ادویه گوشت

گوشت قرمز به اشکال گوناگونی مانند استیک، بیفتک، گوشت کبابی و گوشت خورشتی مورد استفاده قرار می­گیرد. اما این غذای خوشمزه چنانچه با ادویه مخصوص طعم دار نشود، بو و طعم زخم آن باعث اذیت برخی از افراد می­شود. در این مطلب طرز تهیه ادویه گوشت را به شما آموزش می­دهیم.

طرز تهیه ادویه مرغ آشنایی با طرز تهیه ادویه مرغ

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ­هایی است که در یک آشپزخانه ایرانی دیده می­شود. این ادویه مخلوطی از چند سبزی و چاشنی خوش طعم و خوش عطر است. استفاده از ادویه مخصوص مرغ می­تواند نقش مهمی در کاهش بوی زخم مرغ داشته باشد. پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه ادویه مرغ را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه ادویه پاپریکا آشنایی با طرز تهیه ادویه پاپریکا خانگی

پاپریکا یک ادویه مجارستانی است و همان فلفل دلمه­ای خشک و پودر شده است. پاپریکا علاوه ­بر طعم و رنگ خوبی که به غذا می­دهد، برای سلامتی نیز بسیار مفید است. طرز تهیه ادویه پاپریکا آسان است. با این مقاله همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این ادویه فوق ­العاده آشنا می­کنیم.

طرز تهیه ادویه ماهی آشنایی با طرز تهیه ادویه ماهی

آموزش طرز تهیه ادویه ماهی به ­شدت توصیه می­شود. چراکه بیشتر افراد به­ دلیل وجود بوی زخم ماهی و دیگر غذاهای دریایی از مصرف آنها خودداری کرده و به ­این ترتیب خود و خانواده خود را از مزایای زیاد غذاهای دریایی به ­ویژه ماهی محروم می­کنند. با ما همراه شوید تا شما را با طرز تهیه این ادویه خوش عطر آشنا کنیم.

دوستان و همراهان گرامی در صورت تمایل می توانید با آدرس ایمیل info@laziz123.ir مکاتبه نمائید.

ایمیل:

تلفن:

کانال تلگرام:

آی دی تلگرام

 

ارسال پیام
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد | کپی برداری از مطالب این وبگاه مجاز نمی باشد.