ثبت نام | ورود

با LAZIZ آسان آشپزی کنید

خواص کنگر و فواید باور نکردنی آن

خواص کنگر
توسط: مدیر سایت آخرین بروز رسانی: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

کنگر یکی از گیاهان و سبزی های فصلی است که به صورت خود رو در فصل بهار و در کوه ها رشد می کند. این گیاه خواص درمانی و تغذیه ای فراوانی دارد و می توان از آن به صورت های مختلف در وعده های غذایی استفاده کرد.

کنگر یکی از سبزی های نوبرانۀ فصل بهار است که در میان گروه وسیع گیاهان و سبزیجات دارویی بسیار پر طرفدار و محبوب است. خواص کنگر بسیار زیاد و متنوع است. کنگر به طور معمول به صورت وحشی و در کوهستان ها رشد می کند و کاملاً خود رو است.

برگ های این گیاه خارهای زیادی دارد و ساقه های آن تقریباً بدون خار و کلفت است. کاربرد های کنگر در آشپزی درست کردن خورشت کنگر استفاده از آن در پخت انواع سوپ و به شکل خام در سالادهای فصلی است.

مهم ترین خواص کنگر چیست؟

۱- غنی از مواد مغذی است

از مهم ترین و اصلی ترین خواص کنگر این است که سرشار از مواد مغذی است. طبق مطالعات انجام شده، ۱۲۰ گرم کنگر پخته شده، حاوی مواد زیر است:

  • کربوهیدرات: ۱۳٫۵ گرم ۱۴٫۳ گرم
  • فیبر: ۶٫۹ گرم ۶٫۸ گرم
  • پروتئین: ۴٫۲ گرم ۳٫۵ گرم
  • چربی: ۰٫۲ گرم ۰٫۴ گرم
  • ویتامین C 25٪ از RDI 15٪ از RDI
  • ویتامین K 24٪ از RDI 22٪ از RDI
  • تیامین ۶٪ از RDI 5٪ از RDI
  • ریبوفلاوین ۵٪ از RDI 6٪ از RDI
  • نیاسین ۷٪ از RDI 7٪ از RDI
  • ویتامین B6 11٪ از RDI 5٪ از RDI
  • حدود ۲۲٪ از RDI 27٪ از RDI
  • حدود ۹٪ آهن ۴٪ از RDI
  • منیزیم ۱۹٪ از RDI 13٪ از RDI
  • فسفر ۱۲٪ از RDI 9٪ از RDI
  • پتاسیم ۱۴٪ از RDI 10٪ از RDI
  • کلسیم ۶٪ از RDI 3٪ از RDI
  • روی ۶٪ از RDI 3٪ از RDI

از دیگر خواص کنگر این است که میزان چربی آن بسیار کم است و سرشار از فیبر، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. کنگر غنی از فولات و ویتامین های C و K، مواد معدنی مهمی مثل منیزیم، پتاسیم، فسفر و آهن است.

۲- موجب کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می شود

عصارۀ برگ کنگر ممکن است بر کاهش میزان کلسترول تأثیرهای مثبتی بگذارد. نتایج یک تحقیق که بر روی بیش از ۷۰۰ نفر انجام شده است، نشان می دهد که مصرف مکمل های عصارۀ کنگر به صورت روزانه و به مدت ۵ تا ۱۳ هفته موجب کاهش کلسترول بد در بدن افراد و افزایش سطح کلسترول خوب و مفید شده است و از خواص کنگر بهره های بسیاری برده اند. عصارۀ کنگر از دو راه بر میزان کلسترول تأثیر می گذارد:
از خواص کنگر دارا بودن آنتی اکسیدان لوتئولین است که مانع تشکیل شدن کلسترول و انباشت آن در بدن فرد می شود.
عصارۀ برگ کنگر موجب می شود کلسترول های داخل بدن بهتر پردازش شوند و سطح کلی کلسترول را پایین می آورد.

۳- فشار خون را تنظیم می کند

در یک مطالعه مشخص شد مصرف کنگر به مدت ۱۲ هفته و روزانه، فشار خون افراد را تا میزان قابل توجهی کاهش داده است. از خواص کنگر این است که موجب تقویت شدن آنزیم های eNOS در داخل بدن افراد می شود.

یکی از وظیفه های این آنزیم ها در بدن گسترش دادن عروق خونی است که از همین طریق نیز فشار خون می تواند بسیار پایین تر بیاید. در کنار این، کنگر منبع غنی پتاسیم است و پتاسیم کمک بسیاری به تنظیم شدن فشار خون خواهد کرد.

۴- سلامت کبد را بهبود می بخشد

مصرف کنگر ممکن است از رسیدن آسیب به کبد جلوگیری کند و موجب رشد بافت های جدید در کبد بشود. علاوه بر این مصرف این گیاه می تواند باعث افزایش تولید صفرا در بدن بشود که به دفع شدن بهتر سموم مضر از بدن کمک خواهد کرد.
طبق نتایج یک تحقیق مشخص شد که مصرف ۶۰۰ میلی گرم عصارۀ کنگر به صورت روزانه و در طول دو ماه، موجب بهبود یافتن عملکرد کبد در افراد خواهد شد. دانشمندان معتقد هستند که علت این نتیجه به احتمال زیاد مربوط به خواص کنگر در زمینۀ داشتن برخی از انواع آنتی اکسیدان ها مثل سینارین و سیلی مارین است.

خواص کنگر

۵-کمک بسیاری به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت آن می کند

از خواص کنگر این است که مثل سایر سبزیجات و میوه ها غنی از فیبر است و می تواند از رشد بی رویۀ باکتری های مخصوص روده جلوگیری کند و خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان های روده، یبوست و اسهال را تا میزان زیادی کاهش دهد. به طور کلی مصرف کنگر عملکرد هضم غذا در معده و روده را تسهیل می کند و درست مانند یک پروبیوتیک عمل می کند.
از دیگر خواص کنگر این است که با مصرف آن علائم سوء هاضمه اعم از نفخ، دل درد، حالت تهوع و سوزش های سر دل تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. سینارین ترکیبی طبیعی است که از خواص کنگر به شمار می رود و ممکن است بتواند با تحریک کردن تولید صفرا در بدن، حرکت روده ها را سریع تر کند و فرایند هضم غذاها و بعضی از انواع چربی ها را سرعت ببخشد و ساده تر کند.

۶- علائم سندرم رودۀ تحریک پذیر را تسکین می دهد

سندرم رودۀ تحریک پذیر (IBS) می تواند روی عملکرد دستگاه گوارش تأثیر بگذارد و باعث بروز علائمی مثل دردهای شدید معده، گرفتگی های معده، اسهال، یبوست، نفخ شکم و یا درد آن بشود. از خواص کنگر این است که می تواند این علائم ناشی از وجود سندرم رودۀ تحریک پذیر در فرد را کاهش دهد و یا موجب بهبود کلی آن بشود.

ترکیبات موجود در کنگر دارای خاصیت ضد اسپاسم هستند و این به آن معنی است که خواص کنگر می تواند اسپاسم های عضلانی ناشی از سندرم رودۀ تحریک پذیر را متوقف کند و تعداد باکتری های مخرب موجود در روده را نیز کم کند و از این طریق میزان التهاب روده را نیز کاهش دهد.

خواص کنگر

۷- به کاهش میزان قند خون کمک می کند

طی مطالعه ای که بر روی خواص کنگر انجام گرفت، مشخص شد افرادی که به صورت روزانه و به مدت دو ماه کنگر و یا عصارۀ آن را مصرف کرده بودند، سطح قند خون ناشتای به مراتب کمتری نسبت به بقیۀ افراد در شرایط مشابه داشتند.
همچنین لازم به ذکر است که مصرف روزانۀ کنگر در وعده های غذایی و با فاصله ای نیم ساعته از غذای اصلی، می تواند به میزان محسوسی سطح قند خون و میزان انسولین موجود در بدن را کاهش دهد.
خواص کنگر در بر دارندۀ ماده ای است که فعالیت آنزیم گلوکزیداز را کند می کند. وظیفۀ این آنزیم تجزیه کردن نشاسته به گلوکز است و همین امر به صورت بالقوه و با مصرف کردن کنگر قند خون را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

۸- ممکن است خاصیت های ضد سرطانی نیز داشته باشد

مصرف کنگر می تواند باعث به وجود آمدن اختلال هایی در چند و چون رشد سلول های سرطانی بشود. از خواص کنگر این است که در بر دارندۀ بعضی از آنتی اکسیدان ها مثل روتین، کوئر ستین، سیلی مارین و اسید گالیک است که خاصیت های ضد سرطانی و کنترلی سرطان را به میزان زیادی دارا هستند.

به عنوان مثال آنتی اکسیدان سیلی مارین موجود در کنگر برای جلوگیری از ایجاد سرطان پوست و حتی درمان آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیارمؤثر نیز هست.

چگونه می توان کنگر را به رژیم غذایی روزانه اضافه کرد؟

خواص کنگر بسیار زیاد است و بهتر است در فصل رویش آن از خواص کنگر نهایت بهره برداری را در رژیم های غذایی خود بکنید. آشپزی با کنگر و گنجاندن آن در میان وعده های رژیم غذایی کار بسیار راحت و دل پذیری است.

خواص کنگر

به منظور بهره بردن از خواص کنگر، می توانید آن را به صورت های زیر مورد استفاده قرار دهید:

  1. آن را بخارپز کنید.
  2. کنگر را بجوشانید تا آب پز شود.
  3. می توانید برای بهره گیری از خواص کنگر حتی آن ها را کباب نیز بکنید و به همراه سالادها و سس های گوناگون مصرف نمایید.
  4. از کنگر برای تهیۀ خورشت ها نیز می توانید استفاده کنید.

نکات مربوط به طبخ کردن کنگر

به منظور استفادۀ هر چه بیشتر از خواص کنگر، بهتر است بدانید:

  1. هم برگ ها و هم ساقۀ این گیاه خوراکی و قابل مصرف است.
  2. پس از پخته شدن آن می توانید برگ های بیرونی اش را جدا کنید و آن ها را به سس های مختلف اضافه کنید.
  3. از ساقۀ کنگر نیز می توانید برای پختن انواع خورشت ها و پیتزاهای سبزیجات اضافه کنید یا آن را به سالادها بیفزایید.

خواص کنگر

عوارض مصرف کنگر چیست؟

در کنار خواص کنگر که بسیار زیاد است، این گیاه به صورت بالقوه می تواند برای برخی از افراد عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  1. برخی افراد ممکن است به بعضی از ترکیبات موجود در این گیاه حساسیت داشته باشند.
  2. توصیه می شود به دلیل داشتن عوارض احتمالی برای مادر یا جنین، خانم های باردار و شیرده از مصرف کنگر خودداری کنند.
  3. افرادی که مبتلا به انسداد مجاری صفرا هستند یا در کیسۀ صفرای آن ها سنگ وجود دارد، بهتر است این گیاه را مصرف نکنند، و در صورت علاقه به بهره برداری از خواص کنگر، مصرف مکمل ها را جایگزین آن کنند. لازم به ذکر است که مصرف مکمل ها نیز اگر طبق دستور پزشک باشد، همان خواص را برای فرد مصرف کننده خواهد داشت.

منبع: https://www.healthline.com/nutrition/artichoke-benefits#section11


آموزش های تصویری [آرشیو]

تست فرانسوی خوشمزه

اسموتی کم کالری و لاغری

پیتزای سیب زمینی خوشمزه و آسان

غذاهای رژیمی و سالم با مرغ

آموزش غذای آسان چینی با نودل

آموزش کوکی های سالم برای کم کردن وزن

آموزش ۴ نوع غذایی که شما را لاغر می کند

آموزش غذای کره ای آسان

آموزش تست کره ای پرطرفدار

وبلاگ [آرشیو]

خوراکیهای مفید برای افزایش قد خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، چه خوراکی هایی هستند؟

خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، جزو خوراکی هایی هستند که بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که، نمی توانند دارای تاثیر مثبتی بر روی آنها برای افزایش قد داشته باشند. عده ای تصور می کنند که افزایش قد تنها تا پایان دوران بلوغ امکان پذیر است اما لازم به ذکر است که شما تا سن ۲۰ سالگی نیز می توانید با مصرف خوراکیهای مفید برای افزایش قد، قد خود را افزایش دهید.

خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر را میشناسید؟

در این مقاله به خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر و همچنین سلامت مادر و فرزند اشاره می کنیم.

خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن

در این مقاله به راهکارهایی برای تقویت حافظه و ذهن و همچنین خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن صحبت خواهیم کرد.

همه چیز در مورد دانه چیا و نحوه استفاده

در آمریکا چیا را به عنوان دانه ای می شناسند که در عروسکهای سفالی به شکل حیوانات کشت می شود تا پس از سبز شدن به پشم بدن آنها شباهت پیدا کند (مثل سبزه های عید نوروز ما) اما چیا در حقیقت نوعی ابر غذاست.

خوراکیهای مفید برای افراد دیابتی را می شناسید؟

در این مقاله به بیماری دیابت و خوراکی های مفید برای افراد دیابتی اشاره شده است.

روش تهیه انجیر خشک شده روش خشک کردن انجیر در خانه و خواص آن

خشک کردن انجیر در خانه یکی از بهترین روش ها می باشد. شما به راحتی می توانید با استفاده از این روش های متعدد انجیر ها را خشک نمایید. البته این مسئله را نیز مد نظر قرار دهید که این روش خشک کردن انجیر ها طبیعی بوده و هیچ گونه افزودنی ای به ان اضافه نمی شود. از این رو مدت ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

دستور پخت [آرشیو]

جوانه ماش آموزش طرز تهیه جوانه ماش

در این متن سعی شده است طرز تهیه جوانه ماش به صورت خانگی در دو روش به طور کامل شرح داده شود.

ترشی سیر طرز تهیه ترشی سیر به روش غنچه ای و کنسروی

سیر ترشی یکی از چاشنی های خوشمزه ای است که در ایران طرفداران بسیاری دارد. شما می توانید به راحتی طرز تهیه ترشی سیر را در دو نوع غنچه ای و کنسروی در کنار ما آموزش ببینید. سیر ترشی غنچه ای نسبت به کنسروی ماندگاری بیشتری داشته و به همین دلیل طرفداران بیشتری نیز دارد.

طرز تهیه جوحه کباب طرز تهیه جوجه کباب خوشمزه و خوشرنگ

یکی از خوش طعم ترین غذاها در سفره ی ما ایرانی ها جوجه کباب است. البته طرز تهیه جوجه کباب در هر منطقه ای بر حسب سلیقه متفاوت است. اما معمول ترین روشی که در تهیه جوجه کباب از آن استفاده می شود، جوجه کباب زعفرانی است. شما می توانید این روش تهیه جوجه را در متن زیر مطالعه نمایید.

طرز تهیه باقلوا طرز تهیه باقلوا شیرینی خوشمزه و خوش طعم

باقلوا یکی از شیرینی های خوشمزه و لذیذ استان یزد می باشد. اما شما به راحتی می توانید این شیرینی خوشمزه را در منزل تهیه کنید. طرز تهیه باقلوا چندان مشکل نیست، به همین دلیل به راحتی می توان این شیرینی را آماده و صرف کنید. ما در این مطلب به شما طرز تهیه آن را آموزش می دهیم.

طرز تهیه جوجه ترش طرز تهیه جوجه ترش غذای خوشمزه شمالی

غذای جوجه ترش یکی از غذاهای معروف شهرهای شمالی است. شما می توانید به راحتی این غذای خوشمزه را در منزل تهیه نمایید. کافیست مراحل طرز تهیه جوجه ترش را در متن زیر انجام دهید. نحوه درست کردن جوجه ترش بسیار آسان است از این رو زمان زیادی از شما گرفته نمی شود.

طرز تهیه بستنی سنتی طرز تهیه بستنی سنتی و تاریخچه ی آن

بستنی سنتی یکی از بستنی های خاص ایرانی می باشد که به دلیل داشتن گلاب و زعفران طرفداران بسیاری دارد. این بستنی در تمام فصول سال قابل تهیه می باشد و شما به راحتی می توانید طرز تهیه بستنی سنتی را فرا گیرید. این بستنی زرد رنگ بوده و طعمی زعفرانی دارد و فقط در کشور ایران تولید می شود.

دوستان و همراهان گرامی در صورت تمایل می توانید با آدرس ایمیل info@laziz123.ir مکاتبه نمائید.

ایمیل:

تلفن:

کانال تلگرام:

آی دی تلگرام

 

ارسال پیام
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد | کپی برداری از مطالب این وبگاه مجاز نمی باشد.