ثبت نام | ورود

با LAZIZ آسان آشپزی کنید

میوه و سبزیهای حاوی آنتی اکسیدان کدامند؟

توسط: مدیر سایت آخرین بروز رسانی: ۹ دی ۱۳۹۷

همه انسانها از درون زنگ می زنند.بله،درست متوجه شدید.من و شما نیز مثل فلز زنگ زده در مجاورت هوا،همواره در حال اکسایش هستیم.آیا تا کنون سیب نصفه ای را برای مدتی در مجاورت هوا رها کرده اید؟اگر نه،حتماً امتحان کنید و ببینید که سیب با چه سرعتی قهوه ای می شود.اکسیژن به سلولهای سیب که در مجاورت هوا قرار گرفته حمله می کند و به عبارتی،سیب زنگ می زند یعنی همان اتفاقی که برای سلولها و اندامهای من و شما می افتد و به پیری و بروز بیماریهای تخریبی منجر میشود.

میوه و سبزیهای حاوی آنتی اکسیدان کدامند؟

رادیکالهای آزاد، مولکولهای بی ثبات اکسیژن هستند که در اثر تنش، مواد شیمیایی، آلاینده ها، سموم و حتی فعالیتهای عادی زندگی تولید می شوند.این مولکول ها با هدف به دست آوردن الکترون مورد نیاز خود، به سلولهای بدن حمله می کنند، سیب جهش سلولی و تضعیف یا مرگ سلول می شوند و بدن را مستعد ابتلاء به بیماریها می سازند.
با اینکه آنتی اکسیدانهای موجود در گیاهان، در پیشگیری ازصدمات رادیکالهای آزاد موثرند، فقط در صورت مصرف مقدار کافی از این مواد از خواص جادویی شان بهره مند می شوید.نصفه ی سیب را به خاطر دارید؟ حالا یک سیب تازه را نصف کنید، مقداری آب لیموی تازه روی سطح برش خورده بمالید و منتظر بمانید. رنگ سیب تغییر نمی کند و قهوه ای نمی شود. چون خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C موجود در لیمو ترش، مانع از اکسایش سیب می شود. قویترین آنتی اکسیدانها را می توان در رنگ دانه های گیاعان رنگی یافت. فصل پیش رو، فهرستی از مفیدترین میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان را دراختیار قرار می دهد. یک یا دو نوع میوه و سبزی را انتخاب کرده، با اسموتی یا آب میوه وسبزی مخلوط کنید. یا به صورت تازه در سالاد بریزید یا برای میان وعده نوش جان میل کنید. فقط مصرف فراوان روزانه را فراموش نکنید.

۱- توت آسیایی


نخل آسای در بخشی از جنگل های بارانی آمازون در کشور برزیل رشد می کند. میوه ی این گیاه که از خانواده توت است و با نام آسای بری یا توت آسیایی شناخته میشود، درشت و گوشتالو است و ظاهری شبیه انگور یاقوتی دارد. رنگ این میوه آبی بنفش است و طعمی نزدیک به بلوبری و شکلات دارد که از ویژگیهای جالب این میوه بشمار می رود.
با اینکه صدها سال است مردم برزیل از طعم آسای بری لذت می برند،کاشت انبوه این میوه در آمریکای شمالی اخیراً آغاز شده است. آسای بری تازه به راحتی در دسترس نیست. ولی به صورت منجمد یا آب میوه (وهمچنین پودر آب میوه) در فروشگاههای مواد غذایی طبیعی وجود دارد.

۲- تمشک سیاه


میوه ای شبیه شاتوت و از انواع توت های بومی آمریکایی شمالی است که در نواحی شمال غرب منطقه ی پافسیک رشد می کند. مدت استفاده از تمشک سیاه تازه محدود است اما می توان آن را به صورت منجمد یا پودر تهیه کرد.
دانه های تمشک را هم بخورید. افزودن تمشک تازه یا منجمد به اسموتی ها ، بویژه به دلیل روغن غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳، در بهبود سلامتی موثر است.

۳- بلوبری و کرنبری وحشی


بدون شک، بلوبری پرورشی برای حفظ سلامتی مفید است، ولی خاصیت آنتی اکسیدانی بلوبری وحشی، بیش از دو برابر بلوبری پرورشی است. این میوه در نواحی شمال شرق ایالت متحده می روید و در اواسط تابستان به صورت تازه و در بقیه سال منجمد آن در دسترس است.
کرنبری در آمریکای شمالی کشت می شود. اواخر پاییز بسیار فراوان و در بقیه سال به صورت منجمد در دسترس است. از مخلوط آب کرنبری با آب میوه های شیرین تر، مثل سیب یا آناناس، آب میوه های تازه و لذت بخشی تهیه می شود. کرنبری تازه یا منجمد انتخابی مناسب برای اسموتی هاست که بدلیل طعم ترش آن، افزودن شیرین کننده های دیگر الزامی می کند. مفیدترین شکل استفاده از کرنبری، به صورت میوه کامالو سیاه و آلو خشکل است. آب شیرین نشده ی کرنبری، میزان نسبتاً بالایی آنتی اکسیدان دارد.

۴- آلو سیاه و آلو خشک


آلوها بسیار مغذی هستند، و مزایای بهداشتی مختلفی برای آن ارائه می شود.آنها حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی، علاوه بر فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک کند. شما می توانید آلو را تازه یا خشک کنید.
آلو سیاه سرشار از ویتامینهای C,K,A و همچنین فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان است. از آلو سیاه تازه و بدون هسته برای آب گیری و از میوه ی تازه یا منجمد آن در اسموتی ها استفاده کنید.
آلو خشک که با نام آلو بخارا نیز شناخته می شود، بدلیل داشتن فیبرهای غذایی بسیار غنی است و مصرف آن سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی آلوسیاه و آلو خشک، به دلیل وجود ترکیبات فنولی این میوه است. از آلو خشک بدون هسته در اسموتی ها استفاده کنید.
آنها ویژگی های متعددی دارند که ممکن است خطر بسیاری از بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان، سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهد.
علاوه بر این، آنها خوشمزه طعم و نیاز به آماده سازی کمی، به طوری که آنها را به آسانی در ترکیب مواد غذایی بکار برد.

۵- شاتوت


آیا توجه کرده اید که هر پنج میوه ی غنی از آنتی اکسیدان، رنگ های بسیار تیره دارند؟ بنفش،آبی یا سیاه، در حقیقت، وجود رنگ دانه های آنتی اکسیدان قوی در پوست و گوشت میوه هاست که سبب چنین ارزش غذایی بالایی می شود. پس تعجبی ندارد اگر شاتوت میوه ای بسیار مناسب برای افزودن به اسموتی ها و آب گیری باشد.

۶-لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا سیاه


بسیاری از حبوبات-بویژه لوبیا قرمز،سویا،لوبیا سیاه،لوبیا چیتی،لوبیا چشم بلبلی و عدس البته فقط به صورت خام حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان هستند. خاصیت آنتی اکسیدانی این مواد در اثر جوشاندن تقریباً به یک سوم کاهش می یابد.
برای تهیه اسموتی و در صورت استفاده از دستگاه مخلوط کن پرقدرت می توانید حبوبات را در خانه آسیاب کرده یا آرد حبوبات را از فروشگاههای مواد غذایی خریداری کنید.

۷- کنگر فرنگی


با اینکه شست و شو و پخت کنگر فرنگی دشوار است، اما بدلیل قدرت آنتی اکسیدانی بالا، ارزش قرار گرفتن در این فهرست را دارد. کنگر فرنگی را می توان به صورت پخته ونگهداری شده در آب، تهیه نمود. مغز کنگر فرنگی به عنوان یکی از ترکیبات اسموتی شناخته می شود. این سبزی علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی اش، سبب افزایش تولید صفرا در کبد می شود و به عملکرد کیسه ی صفرا کمک می کند و میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

۸-سیر


شما احتمالاً سیر را به عنوان گیاهی دارویی و یکی از طعم دهنده های غذا می شناسید. ولی توصیه من، استفاده از سیر به مقدار کافی برای بهره مندی از خواص آن در بهبود سلامت است.
شاید بتوانید مصرف روزانه فقط نصف تا یک حبه سیر خام را در آب سبزیجات تحمل کنید، اما افزایش آن به دو تا چهار حبه (یا یک حبه سیر کامل در هفته)، به منظور دریافت بیشترین فواید دارویی توصیه می شود.
هر ۱۰۰ گرم سیر به شما کمک می کند با نزدیک به ۱۵۰ کالری، ۳۳ گرم کربوهیدرات، ۶٫۳۶ گرم پروتئین. سیر همچنین با ویتامین B1، B2، B3، B6، فولات، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی غنی شده است.
محتوای سولفوریک بالای سیر باعث خواص آنتی بیوتیکی می شود و باعث می شود سیستم گوارش را با سم زدایی از سموم تمیز نگه دارد. همچنین باعث ایجاد ایمنی در برابر سرماخوردگی و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود و از بین بردن شریان های مسدود شده است. ترمیم زخم های پوستی و درخشش به پوست به عنوان آن را هضم در شکل بالا نگه می دارد.

۹- کلم و کلم بروکلی ریب


کلم و کلم بروکلی ریب، منبع غنی فیتونوترینت ها هستند. کلم بنفش حاوی ۳۶ گونه متفاوت آنتوسیانین است یعنی مواد آنتی اکسیدانی بسیار قوی ای در رنگ دانه های سبزیجات سیاه،بنفش،آبی و قرمز وجود دارد. از این سبزیها در مخلوط آب سبزیجات و تهیه اسموتی ها استفاده کنید تا از کلسیم، منیزیوم،پتاسیم و ویتامین های C,K,A بهره مند شوید یک فنجان کلم پخته، ۴ گرم فیبر غذایی دارد پس کلم را کمی بخارپز کنید یا اندکی بجوشانید و به اسموتی ها اضافه کنید.
بروکلی ریب، از خانواده کلم بروکلی با طعمی تلخ، برگ های بیشتر و گلچه های ریزتر است. با وجود فواید فراوان کلم بروکلی، خواص آنتی اکسیدانی بروکلی ریب به مراتب بیشتر و معادل کلم بنفش است. همچون کلم بروکلی، کلم کالری و غنی از ویتامین های A,K,C و فولات است. بروکلی ریب خام را در مخلوط آب سبزیجات یا به صورت بخارپز در اسموتی ها مصرف کنید.

۱۰-گل کلم بنفش


این سبزی نیز همچون هویج سفید و بنفش در بازارهای میوه و سبزی یافت می شود.هر دو نوع گل کلم سفید و بنفش سرشار از آنتی اکسیدانی بسیار قوی به نام سولفورافان هستند. در صورت دسترسی نداشتن به گل کلم بنفش، هفته ای دو تا سه مرتبه، گل کلم سفید بخورید. مصرف این سبزی به پیشگیری از سرطانی شدن سلول کمک می کند. یک فنجان گل کلم خام، ۸۵ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه را تامین می کند و ویتامین K,فولات،کولین،ویتامین B6,پتاسیم وفیبرهای غذایی و منگنز را همراه دیگر مواد مغذی به بدن می رساند.

حتماً ببینید:


آموزش های تصویری [آرشیو]

کیک آووکادو

طرز تهیه کیک با آووکادو

طرز تهیه باقلوا ترکیه

طرز تهیه باقلوای ترکیه فیلم مرحله به مرحله

طرز پخت مرغ با سس عسل

طرز پخت مرغ با سس عسل

کلم بروکلی کسادیا

طرز تهیه کلم بروکلی کسادیا

میوه آرایی با هندوانه

آموزش میوه آرایی با هندوانه

غذای هندی

غذای هندی خوشمزه و لذیذ

4 نوع دسر خوشمزه

دسر آسان و خوشمزه

غذای سالم و رژیمی

غذای رژیمی با سبزیجات

سالاد سزار خوشمزه و سالم و رژیمی

وبلاگ [آرشیو]

شکر کاستور آشنایی با شکر کاستور

شکر کاستور که تحت عنوان شکر کاستر نیز شناخته می‌شود یکی از انواع شکرهای دانه ریزی است که در قنادی به کار می‌رود. این نوع شکر به علت داشتن دانه‌ها و گرانول‌های فوق‌العاده ریز به راحتی در آب حل می‌شود و برای موارد شیرینی‌پزی که در آن نیازی به حرارت وجود نداشته باشد مثل شیرین کردن برش‌های میوه به کار می‌رود. در بسیاری موارد پودر قند جایگزین بسیار خوبی برای شکر کاستور به حساب می‌آید.

خوراکیهای مفید برای افزایش قد خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، چه خوراکی هایی هستند؟

خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، جزو خوراکی هایی هستند که بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که، نمی توانند دارای تاثیر مثبتی بر روی آنها برای افزایش قد داشته باشند. عده ای تصور می کنند که افزایش قد تنها تا پایان دوران بلوغ امکان پذیر است اما لازم به ذکر است که شما تا سن ۲۰ سالگی نیز می توانید با مصرف خوراکیهای مفید برای افزایش قد، قد خود را افزایش دهید.

خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر را میشناسید؟

در این مقاله به خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر و همچنین سلامت مادر و فرزند اشاره می کنیم.

خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن

در این مقاله به راهکارهایی برای تقویت حافظه و ذهن و همچنین خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن صحبت خواهیم کرد.

همه چیز در مورد دانه چیا و نحوه استفاده

در آمریکا چیا را به عنوان دانه ای می شناسند که در عروسکهای سفالی به شکل حیوانات کشت می شود تا پس از سبز شدن به پشم بدن آنها شباهت پیدا کند (مثل سبزه های عید نوروز ما) اما چیا در حقیقت نوعی ابر غذاست.

خوراکیهای مفید برای افراد دیابتی را می شناسید؟

در این مقاله به بیماری دیابت و خوراکی های مفید برای افراد دیابتی اشاره شده است.

دستور پخت [آرشیو]

طرز تهیه ادویه آبادانی آشنایی با طرز تهیه ادویه آبادانی

ادویه آبادانی که به ادویه 24 قلم یا ادویه آبادانی خورشتی نیز معروف است، یکی از شناخته شده­ ترین ادویه­ های جنوب ایران محسوب می­شود. همانطور که از نام آن پیداست، 24 گیاه مفید در ترکیب آن بکار رفته است. در این مقاله شما را با طرز تهیه ادویه آبادانی آشنا می­کنیم.

طرز تهیه ادویه کاری آشنایی با طرز تهیه ادویه کاری

ادویه کاری یکی از پر مصرف ­ترین ادویه­ هایی است که ب­خصوص در کشورهای شرقی مانند ایران رواج دارد. این ادویه از سبزیجات مختلفی تشکیل شده است که هر یک به ­تنهایی خواص زیادی برای سلامتی دارد. طرز تهیه ادویه کاری بسیار آسان است و می­توانید آن را در منزل تهیه و در غذاهای خود استفاده کنید. برای آشنایی با طرز تهیه ادویه کاری با ما همراه باشید

طرز تهیه ادویه گوشت آشنایی با طرز تهیه ادویه گوشت

گوشت قرمز به اشکال گوناگونی مانند استیک، بیفتک، گوشت کبابی و گوشت خورشتی مورد استفاده قرار می­گیرد. اما این غذای خوشمزه چنانچه با ادویه مخصوص طعم دار نشود، بو و طعم زخم آن باعث اذیت برخی از افراد می­شود. در این مطلب طرز تهیه ادویه گوشت را به شما آموزش می­دهیم.

طرز تهیه ادویه مرغ آشنایی با طرز تهیه ادویه مرغ

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ­هایی است که در یک آشپزخانه ایرانی دیده می­شود. این ادویه مخلوطی از چند سبزی و چاشنی خوش طعم و خوش عطر است. استفاده از ادویه مخصوص مرغ می­تواند نقش مهمی در کاهش بوی زخم مرغ داشته باشد. پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه ادویه مرغ را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه ادویه پاپریکا آشنایی با طرز تهیه ادویه پاپریکا خانگی

پاپریکا یک ادویه مجارستانی است و همان فلفل دلمه­ای خشک و پودر شده است. پاپریکا علاوه ­بر طعم و رنگ خوبی که به غذا می­دهد، برای سلامتی نیز بسیار مفید است. طرز تهیه ادویه پاپریکا آسان است. با این مقاله همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این ادویه فوق ­العاده آشنا می­کنیم.

طرز تهیه ادویه ماهی آشنایی با طرز تهیه ادویه ماهی

آموزش طرز تهیه ادویه ماهی به ­شدت توصیه می­شود. چراکه بیشتر افراد به­ دلیل وجود بوی زخم ماهی و دیگر غذاهای دریایی از مصرف آنها خودداری کرده و به ­این ترتیب خود و خانواده خود را از مزایای زیاد غذاهای دریایی به ­ویژه ماهی محروم می­کنند. با ما همراه شوید تا شما را با طرز تهیه این ادویه خوش عطر آشنا کنیم.

دوستان و همراهان گرامی در صورت تمایل می توانید با آدرس ایمیل info@laziz123.ir مکاتبه نمائید.

ایمیل:

تلفن:

کانال تلگرام:

آی دی تلگرام

 

ارسال پیام
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد | کپی برداری از مطالب این وبگاه مجاز نمی باشد.