ثبت نام | ورود

با LAZIZ آسان آشپزی کنید

همه چیز در مورد دانه چیا و نحوه استفاده
توسط: مدیر سایت آخرین بروز رسانی: ۱۶ تیر ۱۳۹۸

در آمریکا چیا را به عنوان دانه ای می شناسند که در عروسکهای سفالی به شکل حیوانات کشت می شود تا پس از سبز شدن به پشم بدن آنها شباهت پیدا کند (مثل سبزه های عید نوروز ما) اما چیا در حقیقت نوعی ابر غذاست.

کشف دانه ی چیای مکزیکی

چیا عضوی از خانواده ی نعناهاست و از اهالی قدیمی مکزیک به شمار می آید، جایی که هزاران سال است از آن برای طبخ غذا استفاده می شود. اقوام باستانی ازتک و مایا پیش از ورود به صحنه نبرد یا آغاز کوچ ها ی طولانی، دانه چیا می خوردند تا انرژی و استقامت بیشتری داشته باشند و در جایی که غذا به سختی یافت می شد زیاد  احساس گرسنگی نکنند.

دانه چیا دارای مقدار بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ و غنی از آنتی اکسیدان هاست. این گیاه امگا ۳ و غنی از آنتی اکسیدان هاست. این گیاه در خارج از آمریکای مرکزی به خوبی شناخته شده نیست. اما خاصیت ابر غذایی آن روز به روز بیشتر عیان می شود. و به این ترتیب شکی نیست که به زودی بازار تقاضای آن نیز رشد خواهد کرد.

بهره بری از فواید بهداشتی چیا

چیا به خاطر مزه ی خنثی و مقادیر بالای اسید چرب امگا ۳ موجود در آن در جهان تغذیه، برای خود اسم و رسمی به هم زده است. اسید چرب موجود در چیا به قلب یاری می رساند و کنترل وزن را تسهیل می کند.

دانه چیا سرشار از کلسیم، منگنز و فیبر است. این مواد برای تقویت استخوان ها و گوارش مناسب مفیدند. چیا دو نوع آنتی اکسیدان دارد-کلوروژنیک اسید و کافیئک اسید- که در دانه قهوه هم یافت می شود.

چیا درصد پروتئین بالایی دارد و تمام آمینو اسیدهای ضروری (اجزای سازنده پروتئین) در آن یافت می شوند. به این ترتیب چیا منبع عالی پروتئین برای گیاهخواران به شمار می آید.

دو نوع چیا وجود دارد: سیاه و سفید؛ اما از نظر غذایی بین آنها چندان تفاوتی پیدا نشده است. هر دو نوع دانه چیا (سیاه و سفید) بسیار مغذی هستند. یک وعده دانه چیا وزنی معادل ۲۸ گرم دارد و حاوی ۱۰ گرم فیبر و ۱۳۹ کالری است.

خوردن دانه چیا به تنهایی می تواند به شما احساس خوبی بدهد، زیرا می دانید که با خوردن آن:

از ابتلا به بیماری قلبی- عروقی پیشگیری می کنید. مصرف مداوم چیا می تواند فشار خون و التهاب را کاهش دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن برای پایین آوردن میزان کلسترول مفیدند و این موضوع خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

از شکم خود مراقبت می کنید. فیبر موجود در چیا برای تنظیم حرکات روده و سلامت کلی معده و روده مفید است. همچنین می توانید برای کاهش درد سوزش معده از چیا استفاده کنید. و به این طریق شما در اثر افت قند خون احساس گرسنگی نمی کنید.

قند خون خود را کنترل می کنید. از آنجا که چیا برای کنترل ترشح انسولین مفید است. این دانه می تواند در درمان دیابت هم موثر باشد.

انرژی خود را تقویت می کنید. دانه چیا می تواند آبی معادل هفت تا ده برابر وزن خود را جذب کند و از این ماده ی ژلاتینی ای شکل دهد که آهسته گوارش می شود. این  امر باعث می شود سطح انرژی بدن برای مدت بیشتری بالا باقی بماند.

راه دادن چیا به رژیم غذایی تان

دانه چیا را می توان به صورت اینترنتی سفارش داد یا آن را در فروشگاههای مواد غذایی (سالم) خاص پیدا کرد.

دانه چیا در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید تا دو سال دوام می آورد. چیا یک ابر غذای ماندگار است.

شما می توانید مقدار چیای روزانه خود را به چندین طریق مصرف کنید. دانه چیا مزه ای خنثی دارد بنابراین می توانید آن را به هر نوع غذایی اضافه کنید. همچنین دانه چیا را می توان روی سالاد یا غلات صبحانه پاشید یا با سوپ مخلوط کرد. چیا می تواند به عنوان بخشی از مواد لازم برای پخت نان و مافین مورد استفاده قرار گیرد.

در عین حال به جای کارهای بالا شما می توانید ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا یا ژل چیا را روزانه به عنوان مکمل میل کنید. برای تهیه ژل چیا ۲۵۵ گرم آب را با ۲۸ گرم دانه ی چیا مخلوط کنید و آن را آنقدر هم بزنید تا شکل ژلاتین به خود بگیرد. ژل را برای مدت ۱۵ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید و سپس آن را در یخچال نگهداری کنید. ژل چیا را می توانید به آبمیوه یا آب اضافه نمایید. یا آن را با غلات صبحانه ی خود مخلوط کنید. این ژل تا دو هفته در یخچال دوام می آورد.

 فیلم آموزشی ۴ نوع پودینگ با دانه چیا:


آموزش های تصویری [آرشیو]

تست فرانسوی خوشمزه

اسموتی کم کالری و لاغری

پیتزای سیب زمینی خوشمزه و آسان

غذاهای رژیمی و سالم با مرغ

آموزش غذای آسان چینی با نودل

آموزش کوکی های سالم برای کم کردن وزن

آموزش ۴ نوع غذایی که شما را لاغر می کند

آموزش غذای کره ای آسان

آموزش تست کره ای پرطرفدار

وبلاگ [آرشیو]

خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر را میشناسید؟

در این مقاله به خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر و همچنین سلامت مادر و فرزند اشاره می کنیم.

خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن

در این مقاله به راهکارهایی برای تقویت حافظه و ذهن و همچنین خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن صحبت خواهیم کرد.

همه چیز در مورد دانه چیا و نحوه استفاده

در آمریکا چیا را به عنوان دانه ای می شناسند که در عروسکهای سفالی به شکل حیوانات کشت می شود تا پس از سبز شدن به پشم بدن آنها شباهت پیدا کند (مثل سبزه های عید نوروز ما) اما چیا در حقیقت نوعی ابر غذاست.

خوراکیهای مفید برای افراد دیابتی را می شناسید؟

در این مقاله به بیماری دیابت و خوراکی های مفید برای افراد دیابتی اشاره شده است.

روش خشک کردن انجیر در خانه و خواص آن

خشک کردن انجیر در خانه یکی از بهترین روش ها می باشد. شما به راحتی می توانید با استفاده از این روش های متعدد انجیر ها را خشک نمایید. البته این مسئله را نیز مد نظر قرار دهید که این روش خشک کردن انجیر ها طبیعی بوده و هیچ گونه افزودنی ای به ان اضافه نمی شود. از این رو مدت ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

خوراکیهای مفید برای افزایش هوش جنین در دوران بارداری

دوران بارداری یکی از مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی هر زوجی است بنابراین شما باید از لحاظ تغذیه و آرامش فکری بسیار مراقب سلامت خود باشید. ما دراین مقاله تمامی خوراکیهای مفید برای افزایش هوش جنین را به شما معرفی میکنیم.

دستور پخت [آرشیو]

طرز تهیه جوجه ترش غذای خوشمزه شمالی

غذای جوجه ترش یکی از غذاهای معروف شهرهای شمالی است. شما می توانید به راحتی این غذای خوشمزه را در منزل تهیه نمایید. کافیست مراحل طرز تهیه جوجه ترش را در متن زیر انجام دهید. نحوه درست کردن جوجه ترش بسیار آسان است از این رو زمان زیادی از شما گرفته نمی شود.

طرز تهیه بستنی سنتی و تاریخچه ی آن

بستنی سنتی یکی از بستنی های خاص ایرانی می باشد که به دلیل داشتن گلاب و زعفران طرفداران بسیاری دارد. این بستنی در تمام فصول سال قابل تهیه می باشد و شما به راحتی می توانید طرز تهیه بستنی سنتی را فرا گیرید. این بستنی زرد رنگ بوده و طعمی زعفرانی دارد و فقط در کشور ایران تولید می شود.

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه

خوراک لوبیا چیتی به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا می تواند جایگزینی مناسب به جای گوشت باشد. البته کنسرو های لوبیا چیتی که در بازار موجود هستند چندان مواد مغذی بالایی نداند. از این رو بهتر است طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی را آموخته و در منزل اقدام به تهیه آن نمایید.

آموزش طرز تهیه ترشی بادمجان

در این فایل طرز تهیه ترشی بادمجان که یکی از خوشمزه ترین انواع ترشی است به سه روش خرد و بادمجان شکم پر و لیته شرح داده شده است.

طرز تهیه باسلوق این شیرینی خوشمزه

شیرینی باسلوق یکی از شیرینی های ساده می باشد که در کشور ما تهیه می شود. این شیرینی در ماه رمضان از محبوبیت بیشتری برخوردار است و به جای زولبیا و بامیه مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مطلب به شما طرز تهیه باسلوق را آموزش می دهیم. به راحتی می توانید با گذراندن مراحل، این شیرینی خوشمزه را درست کنید.

آموزش طرز تهیه آب زرشک

در این متن سعی شده است که روش های گوناگون طرز تهیه آب زرشک خانگی شرح داده شود.

دوستان و همراهان گرامی در صورت تمایل می توانید با آدرس ایمیل info@laziz123.ir مکاتبه نمائید.

ایمیل:

تلفن:

کانال تلگرام:

آی دی تلگرام

 

ارسال پیام
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد | کپی برداری از مطالب این وبگاه مجاز نمی باشد.