ثبت نام | ورود

با LAZIZ آسان آشپزی کنید

۳۵ توصیه برای روزه داری

توسط: مدیر سایت آخرین بروز رسانی: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

اصل کار برای پیروی از برنامه غذایی صحیح، مصرف غذاهای متنوع است. رعایت این مسئله در طول ماه رمضان نیز حائز اهمیت است. مسئله قابل توجه این است که بر خلاف تصور عموم، نیازی نیست که در این ماه حجم زیادی از غذا را در وعده های افطار و سحر مصرف کنید. بلکه باید از رژیم غذایی سبک و ساده در چهار وعده شامل : سحر، افطار،شام و بعد از شام استفاده کنید. آن هم به صورتی که بین وعده های مصرفی بعد از افطار ۲ ساعت فاصله یاشد. توجه کنید که وعده افطار و شام دو وعده مجزا هستند و نباید آنها را در یک وعده خلاصه کنید.

  1. از غذاهای پرحجم برای سحری استفاده نکنید.
  2.  مصرف غذاهای چرب برای سحری پرهیز کنید.
  3. از مصرف چای زیاد در سحری خودداری کنید.
  4. از کربوهیدراتهای پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی در وعده سحر استفاده کنید.مصرف این مواد باعث کاهش گرسنگی در طول روز می شود.
  5. با منابع قندی و انرژی مانند خرما، آب میوه، انواع شربت و شله زرد افطار کنید.
  6. شام را سبک و کم حجم میل کنید. هیچگاه چمد نوع غذا را با هم مصرف نکنید.
  7. مصرف شام را با استفاده از میوه در حجم کم خاتمه دهید.
  8. پس از مصرف شام، حتماً وعده مختصری، شامل میوه، شیر یا انواع مغزهای گیاهی مانند پسته و بادام استفاده کنید.
  9. از زمان مصرف افطار تا قبل از خواب مایعات، زیاد بنوشید.
  10. از مصرف انواع دسرها و شیرینی ها با شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری کنید.
  11. مصرف قندها و شیرینی های طبیعی را مانند خرما و توت که منابع خوبی از املاح، ویتامین ها و انرژی هستند به جای انواع شیرینی تهیه شده با شکر توصیه می کنیم.
  12. مصرف غذا در وعده های سحر، افطار، شام و بعد از شام به صورتی باشد که هیچ گاه احساس سیری کامل نکنید.
  13. با وجود اینکه روزه داری می تواند، مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی و اختلالات گوارشی را بهبود ببخشد، اما افرادی که بیماریهای مزمن مانند دیابت، بیمارهای قلبی و عروقی، نارسایی های کلیه و نوسانات فشار خون دارند، به طور حتم با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورت صلاح دید پزشک می توانند روزه بگیرند.
  14. هنگام افطار از آغاز کردن تغذیه با آب سرد نوشابه و مانند اینها جداً خودداری کنید. به جای آب سرد کمی آب گرم یا چای میل کنید.
  15. افطار را با خوردن خرما،کشمش،عسل و به طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید و به این ترتیب اشتها کنترل می شود و زیاده خوری کم تر پیش می آید.
  16. خوردن چای شیرین کم رنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم کم روغن در آغاز افطار مناسب است.
  17. نان و پنیر و سبزی (ضد عفونی شده) و یا نان و پنیر و مغز گردو نیز خوب است.
  18. سبزی را در افطار میل کنید. سبزی در سحری گاهی منجر به تشنگی در طول روز می شود.
  19. از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید. آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می شود.
  20. در زمان بین افطار تا سحر، البته با رعایت فاصله با غذا، آب کافی بیاشامید.
  21. حتماً برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب برخیزید و با آرامش خاطر سحری بخورید. حتی اگر میل به خوردن غذا در سحر ندارید. آب، چای، شیر و مانند این ها را فراموش نکنید.
  22. از خوردن تنقلات فراوان خودداری کنید.
  23. حتماً در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل کنید.علاوه بر میوجات فصل، از خیسانده برگه آلو، زردآلو،انجیر و مانند اینها هم میتوان به عنوان میوه استفاده کرد. گوجه فرنگی هم می تواند نقش میوه را داشته باشد.
  24. اگر در ماه رمضان دچار یبوست می شوید. علاوه بر میوه از خورش های ملین مثل خورش آلو و خورش های سبزی دار بیشتر استفاده کنید.
  25. در طول زمان امساک(روزه) از رفتن به حمام داغ، خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی حالی می شود خودداری کنید.
  26. معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای خشن را ندارد، لذا خوردن غذاهای سهل الهضم و تقریباً نرم برای افطار مناسب است.
  27. اگذ تخم مرغ میل می کنید در درجه اول به صورت آبپز سفت و در درجه دوم به صورت نیم بند(به شرط آن که سفیده آن منعقد شده باشد و کمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل کنید. تخم مرغ نیمرو و زیان بخش بوده و همچنین دیر هضم تر از تخم مرغ آب پز است.
  28. سالاد (بدون پیاز) مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است.
  29. بادمجان، فلفل و سایر ادویه ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می شود.
  30. آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد برای معده خالی زیان بخش است.
  31. اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیت های بدنی، در طول روزه داری زیاد عرق کردید، نمک از دست رفته توسط عرق را، به صورت های مختلف در افطار و سحر جبران کنید.
  32. از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامانوس یا غذاهایی که برای شما ناراحتی به وجود می آورد لااقل در ماه رمضان خودداری کنید.
  33. کله پاچه، سیرابی و شیردان موجب تشنگی زیاد می شود. لذا بهتر است میل نکنید ولی اگر مایلید میل کنید به صورت کم آب، کم نمک و آن هم در افطار میل کنید.
  34. مصرف نوشابه های گازدار به طور کلی و در ماه رمضان به طور خاص ممکن است موجب تحریک در معده به خصوص معده افراد مبتلا به التهاب معده شود.
  35. در ماه مبارک بیش از سایر اوقات به بهداشت دهان و دندان توجه کنید حتما بعد از صرف افطاری و سحری دندان های خود را با دقت مسواک کنید.

با لذیذ ۱۲۳ آسان آشپری کنید

www.laziz123.ir

admin

اگه دوست داشتین می تونین از گوشت چرخ کرده یا گوشتی که ریز خرد شده استفاده کنین من خودم از گوشت استفاده میکنم

سمیرا

به یتیمچه گوشت هم می زنن؟

مهدی عباسپور شاهمرسی

اه اه یتیمچه؟! من که دوس ندارم


آموزش های تصویری [آرشیو]

کیک آووکادو

طرز تهیه کیک با آووکادو

طرز تهیه باقلوا ترکیه

طرز تهیه باقلوای ترکیه فیلم مرحله به مرحله

طرز پخت مرغ با سس عسل

طرز پخت مرغ با سس عسل

کلم بروکلی کسادیا

طرز تهیه کلم بروکلی کسادیا

میوه آرایی با هندوانه

آموزش میوه آرایی با هندوانه

غذای هندی

غذای هندی خوشمزه و لذیذ

4 نوع دسر خوشمزه

دسر آسان و خوشمزه

غذای سالم و رژیمی

غذای رژیمی با سبزیجات

سالاد سزار خوشمزه و سالم و رژیمی

وبلاگ [آرشیو]

شکر کاستور آشنایی با شکر کاستور

شکر کاستور که تحت عنوان شکر کاستر نیز شناخته می‌شود یکی از انواع شکرهای دانه ریزی است که در قنادی به کار می‌رود. این نوع شکر به علت داشتن دانه‌ها و گرانول‌های فوق‌العاده ریز به راحتی در آب حل می‌شود و برای موارد شیرینی‌پزی که در آن نیازی به حرارت وجود نداشته باشد مثل شیرین کردن برش‌های میوه به کار می‌رود. در بسیاری موارد پودر قند جایگزین بسیار خوبی برای شکر کاستور به حساب می‌آید.

خوراکیهای مفید برای افزایش قد خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، چه خوراکی هایی هستند؟

خوراکیهای مفید برای افزایش قد ، جزو خوراکی هایی هستند که بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که، نمی توانند دارای تاثیر مثبتی بر روی آنها برای افزایش قد داشته باشند. عده ای تصور می کنند که افزایش قد تنها تا پایان دوران بلوغ امکان پذیر است اما لازم به ذکر است که شما تا سن ۲۰ سالگی نیز می توانید با مصرف خوراکیهای مفید برای افزایش قد، قد خود را افزایش دهید.

خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر را میشناسید؟

در این مقاله به خوراکیهای مفید برای افزایش شیر مادر و همچنین سلامت مادر و فرزند اشاره می کنیم.

خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن

در این مقاله به راهکارهایی برای تقویت حافظه و ذهن و همچنین خوراکیهای مفید برای تقویت حافظه و تاثیر آنها بر روی عملکرد ذهن صحبت خواهیم کرد.

همه چیز در مورد دانه چیا و نحوه استفاده

در آمریکا چیا را به عنوان دانه ای می شناسند که در عروسکهای سفالی به شکل حیوانات کشت می شود تا پس از سبز شدن به پشم بدن آنها شباهت پیدا کند (مثل سبزه های عید نوروز ما) اما چیا در حقیقت نوعی ابر غذاست.

خوراکیهای مفید برای افراد دیابتی را می شناسید؟

در این مقاله به بیماری دیابت و خوراکی های مفید برای افراد دیابتی اشاره شده است.

دستور پخت [آرشیو]

طرز تهیه ادویه آبادانی آشنایی با طرز تهیه ادویه آبادانی

ادویه آبادانی که به ادویه 24 قلم یا ادویه آبادانی خورشتی نیز معروف است، یکی از شناخته شده­ ترین ادویه­ های جنوب ایران محسوب می­شود. همانطور که از نام آن پیداست، 24 گیاه مفید در ترکیب آن بکار رفته است. در این مقاله شما را با طرز تهیه ادویه آبادانی آشنا می­کنیم.

طرز تهیه ادویه کاری آشنایی با طرز تهیه ادویه کاری

ادویه کاری یکی از پر مصرف ­ترین ادویه­ هایی است که ب­خصوص در کشورهای شرقی مانند ایران رواج دارد. این ادویه از سبزیجات مختلفی تشکیل شده است که هر یک به ­تنهایی خواص زیادی برای سلامتی دارد. طرز تهیه ادویه کاری بسیار آسان است و می­توانید آن را در منزل تهیه و در غذاهای خود استفاده کنید. برای آشنایی با طرز تهیه ادویه کاری با ما همراه باشید

طرز تهیه ادویه گوشت آشنایی با طرز تهیه ادویه گوشت

گوشت قرمز به اشکال گوناگونی مانند استیک، بیفتک، گوشت کبابی و گوشت خورشتی مورد استفاده قرار می­گیرد. اما این غذای خوشمزه چنانچه با ادویه مخصوص طعم دار نشود، بو و طعم زخم آن باعث اذیت برخی از افراد می­شود. در این مطلب طرز تهیه ادویه گوشت را به شما آموزش می­دهیم.

طرز تهیه ادویه مرغ آشنایی با طرز تهیه ادویه مرغ

ادویه مرغ یکی از پرکاربردترین ادویه ­هایی است که در یک آشپزخانه ایرانی دیده می­شود. این ادویه مخلوطی از چند سبزی و چاشنی خوش طعم و خوش عطر است. استفاده از ادویه مخصوص مرغ می­تواند نقش مهمی در کاهش بوی زخم مرغ داشته باشد. پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه ادویه مرغ را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه ادویه پاپریکا آشنایی با طرز تهیه ادویه پاپریکا خانگی

پاپریکا یک ادویه مجارستانی است و همان فلفل دلمه­ای خشک و پودر شده است. پاپریکا علاوه ­بر طعم و رنگ خوبی که به غذا می­دهد، برای سلامتی نیز بسیار مفید است. طرز تهیه ادویه پاپریکا آسان است. با این مقاله همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این ادویه فوق ­العاده آشنا می­کنیم.

طرز تهیه ادویه ماهی آشنایی با طرز تهیه ادویه ماهی

آموزش طرز تهیه ادویه ماهی به ­شدت توصیه می­شود. چراکه بیشتر افراد به­ دلیل وجود بوی زخم ماهی و دیگر غذاهای دریایی از مصرف آنها خودداری کرده و به ­این ترتیب خود و خانواده خود را از مزایای زیاد غذاهای دریایی به ­ویژه ماهی محروم می­کنند. با ما همراه شوید تا شما را با طرز تهیه این ادویه خوش عطر آشنا کنیم.

دوستان و همراهان گرامی در صورت تمایل می توانید با آدرس ایمیل info@laziz123.ir مکاتبه نمائید.

ایمیل:

تلفن:

کانال تلگرام:

آی دی تلگرام

 

ارسال پیام
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ می باشد | کپی برداری از مطالب این وبگاه مجاز نمی باشد.